Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Bakom kulisserna för praktiken, del 1…

För ungefär 3 veckor sedan presenterades resultaten från den stora apotekspraktiksdragningen. Det vill säga, vi studenter fick besked om vilken ort vi placerats på för den sex månader långa praktiken. Inte helt oväntat betedde jag mig precis som när ett viktigt tentamensresultat publicerats, jag hittade på alla tänkbara ursäkter för att kunna fortsätta dagen i himmelsk ovisshet. Men efter att ha tvättat, omorganiserat garderoben och sorterat vetenskapliga artiklar i bokstavsordning kunde jag inte hitta fler ”vettiga” ursäkter.

Apotekspraktiken närmar sig med stormsteg och även om jag är nöjd över att ha dragit ett av mina topp-50 apotek så är mina känslor blandade. Naturligtvis ska det bli spännande ur många perspektiv men det finns saker som gör mig väldigt arg. Nej, jag syftar faktiskt inte på den uteblivna ersättningen i första hand, även om den diskussionen verkar väcka mest engagemang hos både de för och de emot, utan främst på organisationen som helhet. Sådant som händer på scen för oss studenter, men bakom kulisserna för många andra.

Jag tar risken och rör om i grytan, för det finns en hel del att önska när det kommer till apotekspraktiken. Till en början tänkte jag återknyta till inlägget jag skrev den 3 oktober där kontentan av de lämnade kommentarerna var att vi studenter borde sluta upp med girigheten och istället fokusera på kvalitén på vår apotekspraktik.

Jag är redo att hålla med till hundra procent. Tänk så skulle man kunna grunda rangordningen av apoteken med avseende på kvalité. Det förutsätter dock att den information enkelt finns tillgänglig. Till exempel genom ett stjärnsystem med kompletterande kommentarer baserat på tidigare praktikanters erfarenheter. Det vore ju toppen men det är önsketänkande.

Den information vi i verkligenheten hade tillgång till var i princip ort och apotekskedja och om vi aktivt klickade upp ett extra fönster kunde det eventuellt utökats med telefonnummer, adress och en kort beskrivande text. Tyvärr valde de flesta apoteken att lämna rutan för den korta beskrivningen blank. Är det då så konstigt att jag baserade mina val med avseende på ort och möjlighet till gratifikation? Nej.

Man kan tycka att det borde vara ett krav att apoteken tog sig tid att beskriva sin verksamhet. Vilka jobbar där? För mig som apotekarstudent är det kanske relevant att välja apotek med åtminstone en apotekare på plats. Hur stort är apoteket? Vilka öppettider gäller? Av uppenbara skäl kan inte 180 studenter ringa till 241 apotek för att få den informationen. Vi lever på 2000-talet, den informationen ska finnas tillgänglig på nätet.

Om nu apotekspraktiken är till för oss studenter så vill jag kunna ställa lite krav också. Fast vad kan jag som student göra egentligen? Jag kan protestera och strunta i att göra min apotekspraktik men solen kommer fortsätta gå upp och ner ändå. Därför undrar jag, vem är det som bestämmer? Vem ställer kraven? Vem skall jag fjäska för med ett rött äpple?

Fortsättningen följer nästa måndag…

Andra läser