Kursen ”Att möta receptkund” anordnas av Apoteket AB:s utbildningsenhet Apoteksakademin under tre dagar i höst i Göteborg.
Målgrupp är tillsvidareanställda personer med förkunskaper motsvarande apotekstekniker eller undersköterska och cirka två års erfarenhet av arbete med egenvård.
Utbildningen består av lärarledd undervisning i tre dagar, cirka 30 timmars självstudietid och omkring 30 timmars praktik i recepthantering. Dessutom ingår utbildning i Apotekets nya recepthanteringssystem Rex, som håller på att implementeras.
Vilka moment som personal som gått kursen får utföra avgörs av apotekschefen.
Birgitta Berntsson, som arbetar på Medstop och är ledamot i Sveriges Farmacevtförbunds apotekssektion, är kritisk till vidareutbildningens omfattning.
– Tre dagars lärarledd utbildning låter mycket lite, säger hon.
Ett av kursmomenten i Apoteksakademins kurs heter ”Vilken information får ges till kund, och när lämna över till farmaceut?”.
Birgitta Berntsson tycker inte att tekniker bör ha direktkontakt med receptkunder överhuvudtaget.
– Men vidareutbildning för tekniker i recepthantering är inte fel i sig. Det finns moment i receptkedjan där tekniker mycket väl kan bidra. Det kan handla om att göra ordning beställningar till läkarmottagningar, registrera telefonrecept med mera. Men att tekniker har dialog med receptkunder är inte bra.
Hur fungerar detta på Medstop?
– Det varierar. Vissa chefer har bestämt att tekniker inte ska ha kontakt med receptkunder, men på andra håll är det tvärtom, säger Birgitta Berntsson.
Även Medstop, liksom flertalet apotekskedjor, vidareutbildar tekniker i recepthantering.
Det sker i samarbete med personal från Frans Schartaus handelsinstitut i Stockholm, som utbildar apotekstekniker.
Svensk Farmaci har sökt företrädare för Apoteksakademin för en kommentar utan resultat.