Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Vill styra upp marknadsföring

Lennart Axelsson, vice vd för Boots Farmacevtföretagarna, vill att apoteksbranschen i likhet med läkemedelsindustrin tar fram ett internt regelsystem för att styra upp marknadsföringen.

Igår kunde Svensk Farmaci berätta att flera apoteksaktörer har erbjudit kunder produkter om de lämnar in recept.

Aktiviteten strider enligt TLV sannolikt mot lagen om läkemedelsförmåner med mera.

Häromdagen uppmärksammades också Apotek Hjärtats aktuella annonskampanj som visar apotekspersonal utan kläder.

Lennart Axelsson, vice vd för Boots Farmacevtföretagarna, tycker att det vore önskvärt att branschen, i likhet med läkemedelsindustrin, tar fram egna branschriktlinjer för marknadsföring.

– Det är viktigt att branschen får ett gott anseende. Branschen är ny, regelverket är nytt, lagstiftningen tolkas olika och det går inte att få förhandsbesked från myndigheterna. Misstag drabbar indirekt alla aktörer. Det tar tid att upparbeta kundernas förtroende, men det går fort att rasera det. Att ta fram ett brett branschregelverk vore ett sätt för branschen att visa handlingskraft, säger Lennart Axelsson.

Han deltog igår vid Sveriges Apoteksförenings styrelsemöte.

Tog du upp frågan där, och vilka reaktioner fick du isåfall?

– Nej, annat stod på agendan och jag har svårt att uttala mig om hur de andra aktörerna ser på frågan. Men jag hoppas att det här är en fråga som branschföreningen kan driva.

Andra läser