Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

”Kedjorna har bättrat sig”

Efter flera missar i inledningsskedet följer nu apotekskedjorna och dagligvaruhandeln reglerna för marknadsföring av läkemedel bättre, enligt Läkemedelsverket.

Efter omregleringen av apoteksmarknaden fick Läkemedelsverkets tillsynsfunktion för marknadsföring fullt upp.

I flera fall upptäckte verket marknadsföring som stred mot föreskrifter och/eller läkemedelslagen.

Apotek Hjärtat, Familjeapoteket, Hemköp, Ica och OKQ8 stod alla som avsändare till marknadsföring som inte höll måttet enligt Läkemedelsverket, som också skickade påpekanden till företagen.

I ett fall hotades Ica med miljonbelopp i vite, efter att företaget inte förändrat marknadsföring trots ett påpekande från Läkemedelverket.

Men efter de många överträdelserna i reformens inledningsskede är missarna nu färre.

– Företagen har rättat upp det som var fel och mitt intryck är att man nu tar mer seriöst på marknadsföringsreglerna, och faktiskt läser dem, säger Ragnhild Johnsson, utredare på Läkemedelsverket.

Andra läser