Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Brittisk jätte stövlar in i Sverige

Jätteytor för egenvård och hälsotjänster ska utmärka Boots-apoteken.

Den nya apoteksmarknaden har fått en turbulent start. Redan under det första året hann två aktörer med höga ambitioner, Apotek 1 och Åhléns, både starta upp och lägga ned.

Men när brittiska Boots, Europas största apoteksföretag, under första kvartalet i samarbete med svenska entreprenörer börjar rulla ut sin satsning bryts mönstret och marknaden får en ny tung spelare.

Målet är sedan länge fastslaget – ett hundratal nya apotek under de närmaste åren. De svenska apoteken ser trots omregleringen ganska likformiga ut.

Ska Boots bryta mönstret?
– Självvalsområdena och utbudet kommer att bli betydligt större och mer spännande än på traditionella svenska apotek. Kunderna får mer att välja på inom bland annat barn, hår, reseprodukter och kosmetik.

Vi kommer också att ha egna produktserier riktade till män, berättar Margit Unander, vd för Boots Farmacevtföretagarna AB.
– Vi kommer att sälja en hel räcka produktserier och märkesvaror som vi själva utvecklat, till exempel No 7, Botanics och
Soltan. De flesta av dessa produkter kommer bara att finnas på Boots-apoteken.

Vi satsar också på något som inte diskuterats så mycket i den svenska apoteksdebatten – diskretion för apotekskunderna. Kundundersökningar har visat att många tycker att diskretionen är för dålig. På våra apotek blir det ordentliga skiljeväggar mellan recepturerna.

Boots har, inte minst på den brittiska hemmamarknaden i samarbete med vårdmyndigheten NHS, satsat mycket på tjänster som provtagningar, rådgivning och läkemedelsgenomgångar. Blodtryckmätningar, spirometri och klamydiatestning erbjuds på många apotek. Det blir satsningar på liknande tjänster även i Sverige – men exakt vad återstår att se.

– Vi vill vara drivande på det här området i Sverige. Nu är vi i en tidig fas men vi vill satsa på att systematisera och synliggöra
hälsotjänster i samarbete med våra entreprenörer, säger Margit Unander.

IT-frågan har försenat etableringen något. Efter intensiva förhandlingar föll valet på Logicas IT-lösning för apotek.
– Här lyckades vi få till stånd en bra prispress i ett skede där vi inte öppnat ett enda apotek. Det visar en av fördelarna för entreprenörerna med att samarbeta med en stor aktör, säger Lennart Axelsson, tillförordnad vd för Farmacevtföretagarna.

Andra läser